START   \  AKTUALNOŚCI

Kozłówka - Lublin - Majdanek

Dodano:   2018.05.12
Czytelników:    208

W czwartek 10 maja uczniowie klas drugich gimnazjum wraz z wychowawcami: p. Agnieszką Sobiło, p. Mirosławem Szczęchem oraz opiekunem ks. Danielem Sajdakiem wybrali się do sąsiedniego województwa, a dokładniej w okolice jego stolicy - Lublina. Pierwszym obiektem, który zobaczyliśmy był zespół pałacowo-parkowy rodziny Zamoyskich, we wsi Kozłówka, która leży w północnej części województwa lubelskiego.  Poznaliśmy tam historię właścicieli i ich rodzinę oraz podziwialiśmy piękne wnętrza sal zamkowych, jak również teren, który go otacza. Drugim celem wycieczki był przejazd do Kazimierza Dolnego i podziwianie jego uroków. Zwiedziliśmy miasto, katedrę, cmentarz żydowski. Weszliśmy na górę Trzech Krzyży oraz basztę zamkową, gdzie podziwialiśmy przepiękną panoramę miasta i okolic. Zaś ostatnim punktem tego dnia był spacer wąwozem lessowym. Nocleg spędziliśmy w urokliwym zajeździe Nowy  Dwór Bogucin.

Następnego dnia udaliśmy się do miejsca, które pozostanie w naszych myślach na bardzo długo, a było to Państwowe Muzeum i miejsce pamięci na Majdanku. “Niemiecki obóz koncentracyjny w Lublinie, tzw. Majdanek, powstał na mocy decyzji Heinricha Himmlera. Podczas wizyty w Lublinie w lipcu 1941 r., powierzył on dowódcy SS i policji w dystrykcie lubelskim Odilowi Globocnikowi zadanie zbudowania obozu dla 25-50 tysięcy więźniów, którzy byliby wykorzystywani w warsztatach oraz na budowach SS i policji. Mieli oni stanowić darmową siłę roboczą dla realizacji planów rozbudowy III Rzeszy”.

Podczas wizyty w dawnym obozie, mieliśmy możliwość wejścia do realnych miejsc, w których rozdzielane były rodziny, w których ludziom obcinane były włosy, odbierana godność a na końcu życie. Zobaczyliśmy piece, które w latach 1941 - 44 działały całe dnie i noce, by spalać ciała, tych którzy zginęli z wycieńczenia ciężką pracą oraz okrutnie zostali zamordowani lub zagazowani.  Widzieliśmy również “kopułę pamięci” z prochami spalonych ciał.

Po tym wstrząsającym dla nas przeżyciu  udaliśmy się do centrum, by poznawać uroki starego miasta. Słuchaliśmy uważnie słów  przewodnika o kamienicach i ich historii. Odwiedziliśmy również Zamek w Lublinie oraz podziemną trasę turystyczną po czym udaliśmy się w drogę powrotną do Niska.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć w wyk. Agnieszki Serafin.